Μυϊκές διατάσεις και πολεμικές τέχνες

Αν παρατηρήσουμε κάποιον με εξάσκηση αρκετών χρόνων στις πολεμικές τέχνες, θα παρατηρήσουμε μια μεγάλη ευκαμψία, χαλαρότητα και αρμονία στις κινήσεις του. Εκτός από  τη συνεχόμενη εξάσκηση στο σύστημα στο οποίο θα ασκείται, σημαντικό μέρος της προπόνησης του καταλαμβάνουν οι μυϊκές διατάσεις. Ο λόγος είναι η μεγάλη σημασία των διατατικών ασκήσεων  για την ανάπτυξη και μεγιστοποίηση της ευκαμψίας.

 Οι μυϊκές διατάσεις είναι ευεργετικές για κάθε άνθρωπο, αλλά ευεργετούν ιδιαίτερα όσους αθλούνται ή ασχολούνται με τις πολεμικές τέχνες. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι στις πολεμικές τέχνες, και κύρια στις παραδοσιακές, δίνεται μεγάλη βαρύτητα στην σωστή προετοιμασία και στη σωστή αποκατάσταση μέσω των διατάσεων. Όταν το σώμα μας είναι χαλαρό, είναι πιο εύκολο να ρέει  μέσα του το Τσι, η εσωτερική ενέργεια που του χαρίζει ζωτικότητα και ευεξία. Ακόμη όμως και στην καθημερινότητά μας, για να μπορέσουμε να ζήσουμε ευχάριστα και χωρίς πόνους, πρέπει να διατηρούμε το σώμα μας σε καλή φυσική κατάσταση, αναπτύσσοντας όλες τις φυσικές ικανότητες, δίνοντας όμως μεγαλύτερη σημασία στην  ευλυγισία και στην ευκαμψία. Ο καθιστικός τρόπος ζωής και η  έλλειψη της άσκησης μπορεί να προκαλέσει συστολή και συρρίκνωση του όγκου των μυϊκών ινών και παράλληλα μείωση της ευκινησίας. Αυτό πάλι μπορεί να οδηγήσει στην έλλειψη καλής διάθεσης και κύρια την έλλειψη διάθεσης για κίνηση και  άσκηση. Χρειάζεται λοιπόν να επιστρατεύσουμε τη βούλησή μας και να ξεκινήσουμε με απλές ασκήσεις και για μικρό διάστημα και στη συνέχεια να περάσουμε σε πιο σύνθετες και με μεγαλύτερη διάρκεια. Σε κάθε κίνηση που κάνουμε, σε κάθε στάση που παίρνουμε, συσπώνται μία ή περισσότερες μυϊκές ομάδες. Κάποιες συσπώνται, ενώ τεντώνονται οι αντίθετες ομάδες μυών. Οι συσπώμενοι μύες σφίγγουν και δυναμώνουν, ενώ οι αντίθετες μυϊκές ομάδες πρέπει να επιμηκυνθούν και να χαλαρώσουν. Η ένταση που παραμένει από τη σύσπαση των μυών μπορεί να προκαλέσει στο σώμα ακαμψία και σκληρότητα. Για το λόγο αυτό αισθανόμαστε την ανάγκη να τεντώσουμε τα άκρα του σώματος και να αποβάλουμε την ένταση απελευθερώνοντας τους μυς και τις αρθρώσεις. Είναι καλό λοιπόν να δούμε τα οφέλη των διατάσεων, τις προϋποθέσεις και τι πρέπει να αποφεύγουμε κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης των ασκήσεων.

Ποια είναι τα οφέλη των μυϊκών διατάσεων

Θα μπορούσαμε να απαριθμήσουμε πολλά ακόμη οφέλη σε φυσικό επίπεδο, αλλά προτιμάμε να αναφέρουμε και κάποια σε ψυχολογικό και πνευματικό επίπεδο:

Οι σωστές προϋποθέσεις για να κάνουμε διατάσεις
Πότε θα πρέπει να αποφεύγουμε τις διατάσεις

Οι μυϊκές διατάσεις αποτελούν την αρχή και το τέλος κάθε προπόνησης, αφού προετοιμάζουν το σώμα στην αρχή κάθε προπονητικής μονάδας και βοηθούν στην αποκατάστασή του στο τέλος. Εδώ πρέπει να κάνουμε ένα διαχωρισμό μεταξύ των διατάσεων που γίνονται για την βελτίωση της ευκαμψίας και των διατάσεων που γίνονται ως ένα μέρος της προθέρμανσης ή της αποθεραπείας. Για τον καθημερινό άνθρωπο είναι αρκετές ορισμένες απλές διατάσεις στις μεγάλες μυϊκές ομάδες του σώματος 5 με 10 λεπτά την ημέρα. Για τον αθλητή, και κυρίως για τον αθλητή των πολεμικών τεχνών, οι διατάσεις είναι αναγκαίες και επιτακτικές, πριν, κατά τη διάρκεια και στο τέλος κάθε προπόνησης. Οι μύες που έχουν διαταθεί είναι χαλαροί και έτοιμοι να προσαρμοστούν σε κάθε συνθήκη. Ακόμη είναι καλοί αγωγοί της ηλεκτρομαγνητικής ενέργειας που ρέει μέσα στο σώμα μας, αυτού που στις παραδοσιακές πολεμικές τέχνες ονομάζεται Τσι.

 

 

 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  1. Streching για υγεία και φυσική κατάσταση, Chrissie Gallagher-Mundy, Εκδόσεις Ψύχαλου
  2. Μυϊκές διατάσεις, Κων/νος Μανδρούκας, Εκδόσεις Α.Π.Θ.
Εκτύπωση

Από το ίδιο Τεύχος

Περισσότερα Άρθρα ΔΙΑΦΟΡΑ

×