Μεγαλιθικά μνημεία: Η λήθη της ανθρωπότητας

Γνώρισε τα βιβλία των Εκδόσεών Νέα Ακρόπολη
Ανακάλυψέ το

Σε κάθε γωνιά της γης, υψώνονται παράξενα πέτρινα μνημεία, αινιγματικοί σιωπηλοί φρουροί άλλων εποχών. Από το Στόουνχεντς της Αγγλίας ως το Ναμπτά Πλάγια (Νabta Playa) της Σαχάρας και από τα ντολμέν (Dolmen) της Ιβηρικής ως τα γιγαντιαία γλυπτά του Νάν Μαντάολ (Nan Mandol) στη Μικρονησία, τα μεγαλιθικά οικοδομήματα αποτελούν έναν άλυτο γρίφο – όχι μόνο για την επίσημη αρχαιολογία, αλλά και για τη συνείδηση του σύγχρονου ανθρώπου.

Ποιοι τα έκτισαν; Πώς μετέφεραν τεράστιους όγκους υλικών; Και κυρίως: Γιατί; Οι επιστημονικές απαντήσεις που δίνονται σήμερα μοιάζουν περισσότερο με εικασίες παρά με αποδείξεις. Κι όμως, το μεγαλύτερο ερώτημα παραμένει υπαρξιακό: είμαστε εμείς οι ίδιοι, ως ανθρωπότητα, πρόθυμοι να θυμηθούμε;

Η μνήμη της πέτρας

Τα μεγαλιθικά μνημεία δεν είναι απλά αρχιτεκτονικά θαύματα – είναι αποδείξεις μίας χαμένης ιστορίας. Δεν ακολουθούν την ιστορική γραμμικότητα των σχολικών εγχειριδίων, ανήκουν σε έναν κύκλο μνήμης που μας υπερβαίνει. Κάθε πέτρα, κάθε στοίχιση, κάθε κολοσσιαία πλάκα που κοιτάζει προς τον Ήλιο ή τους αστέρες, φανερώνει μια αντίληψη του κόσμου που δύσκολα συμβιβάζεται με τις υλιστικές ερμηνείες.

Ο πολιτισμός που δημιούργησε αυτά τα μνημεία φαίνεται πως είχε πρόσβαση σε έναν εναλλακτικό χάρτη συνείδησης προς το εσωτερικό ιερό. Η έννοια του ιερού, της αστρονομίας, της ενεργειακής ροής της Γης – όλα συνυπάρχουν σε ένα σχέδιο που δεν μοιάζει ανθρώπινο με τη σημερινή έννοια, αλλά ίσως βαθύτατα ανθρώπινο με μια λησμονημένη, πρωτογενή έννοια του όρου.

Η σιωπή των απαγορευμένων

Η λεγόμενη “απαγορευμένη αρχαιολογία” δεν είναι μια θεωρία συνωμοσίας. Είναι το όνομα που δόθηκε από την ίδια την επιστημονική κοινότητα σε κάθε φαινόμενο που δεν ταιριάζει με την κυρίαρχη αφήγηση. Ανακαλύψεις όπως οι υπόγειες πόλεις στην Καππαδοκία, οι μηχανισμοί όπως των «Αντικυθήρων» που βρίσκονται σε προϊστορικά στρώματα, ή οι πέτρινοι κύλινδροι του Μπάαλμπεκ (Baalbek) που ζυγίζουν εκατοντάδες τόνους, αναγκάζουν την Ιστορία να ξαναγράψει τον εαυτό της, όμως συχνά επιλέγεται η σιωπή.

Ο φιλόσοφος θα ρωτήσει: Τίνος η μνήμη διαγράφεται όταν αποσιωπώνται αυτά τα στοιχεία; Μήπως δεν είναι απλώς η μνήμη των πολιτισμών, αλλά η ίδια η μνήμη της Ψυχής; Αυτή η οποία, με τρόπο μυστηριακό, αναγνωρίζει κάτι οικείο μπροστά σε αυτά τα ερείπια, σαν να έχει ξανασταθεί μπροστά τους πριν από αιώνες ή χιλιετίες.

Ο Λίθος ως καθρέφτης

Ίσως τα μεγαλιθικά μνημεία να μην κτίστηκαν για να εξηγήσουν, αλλά για να καθρεφτίσουν. Ο λίθος δεν μιλά με λέξεις, αλλά με παρουσία. Αν τον πλησιάσεις ως τουρίστας, δεν λέει τίποτα. Αν τον πλησιάσεις ως προσκυνητής, ανοίγει μια θύρα μέσα σου.

Η γιγαντιαία δομή γίνεται εσωτερικός ναός. Η ευθυγράμμιση με τον ήλιο γίνεται ευθυγράμμιση με το εσωτερικό φως. Και ο κύκλος από πέτρες δεν είναι παρά το σύμβολο ενός κύκλου μύησης, που περιμένει ξανά τον αναζητητή.

Σε αυτό το φως, η “απαγορευμένη αρχαιολογία” δεν είναι πια μόνο θέμα επιστημονικό, αλλά βαθύτατα υπαρξιακό και πνευματικό. Αν τα μεγαλιθικά μνημεία είναι μνήμες απολιθωμένες, τότε το έργο μας είναι διπλό: όχι να τα εξηγήσουμε, αλλά να θυμηθούμε. Να αφουγκραστούμε εκείνη τη σιωπή που δεν είναι άδεια, αλλά γεμάτη νόημα. Και τότε ίσως η πέτρα να ξαναμιλήσει.

Το σημείο μηδέν της μνήμης

Η πέτρα θυμάται. Όταν ο άνθρωπος εξαφανίζεται, εκείνη μένει – σιωπηλή, αμετακίνητη, μάρτυρας όσων χάθηκαν από τις γραφές και τις λέξεις. Στα βάθη του χρόνου, μέσα από το ίζημα της λήθης, αναδύονται αυτές οι δομές που αψηφούν την κοινή λογική: μονολιθικά οικοδομήματα χιλιάδων τόνων, που χτίστηκαν χωρίς σύγχρονα εργαλεία, με γεωμετρική ακρίβεια και, συχνά, με αστρονομική ευθυγράμμιση. Οι «επίσημες» αφηγήσεις δυσκολεύονται να τα εντάξουν στην εξελικτική μας γραμμή. Κάποια μνημεία φαντάζουν ως κατάλοιπα ενός πολιτισμού που δεν έχει όνομα – ενός ανθρώπου που έζησε και δημιούργησε πριν ο χρόνος καταγραφεί.

Επιλεγμένα μνημεία που δύσκολα εξηγούνται με τα σημερινά δεδομένα

Μπααλμπέκ (Baalbek) – Λίβανος: Στην Κοιλάδα Μπεκάα του Λιβάνου, το αρχαίο σύμπλεγμα του Μπααλμπέκ συνιστά ένα από τα πιο αινιγματικά κατασκευαστικά θαύματα του κόσμου. Το θεμέλιο του ναού του Διός περιλαμβάνει τον «Λίθο του Νότου» — έναν μονόλιθο βάρους άνω των 1000 τόνων. Παρά τις ελληνορωμαϊκές επιρροές της ανωδομής (το τμήμα άνω του ισογείου), η βάση κατασκευάστηκε από προγενέστερο πολιτισμό, ο οποίος παραμένει ανώνυμος. Ο αρχαιολόγος Graham Hancock σημειώνει ότι τέτοιοι λίθοι «δεν μετακινούνται ούτε με την τεχνολογία του σήμερα χωρίς υπερσύγχρονο εξοπλισμό» (Hancock, 1995). Ποιο χέρι λοιπόν τους τοποθέτησε εκεί, και με ποιο σκοπό;

Γκιομπεκλί Τεπέ (Gobekli Tepe) – Τουρκία: Ανασκαφές που ξεκίνησαν το 1994 από τον Klaus Schmidt έφεραν στο φως μια δομή 11.600 ετών – παλαιότερη από τον Στόουνχεντζ ή τις πυραμίδες. Στήλες σε σχήμα Τ, με εγχάρακτες μορφές ζώων, σχηματίζουν κυκλικούς ναούς. Η τοποθεσία υποδηλώνει έναν πολιτισμό ιεραρχικά δομημένο, με κοσμολογική θεώρηση. Η ύπαρξη τέτοιου ναού προγενέστερα της γεωργίας υπονοεί ότι η πνευματική αναζήτηση υπήρξε γενεσιουργός δύναμη πολιτισμού – και όχι το αντίστροφο.

Ναμπτά Πλάγια (Νabta Playa) – Αίγυπτος/Σαχάρα. Πριν ακόμη τον πρώτο αιγυπτιακό φάρο του πολιτισμού, στις νότιες εσχατιές της Σαχάρας, εμφανίζεται ένα «ημερολόγιο από πέτρα» που χρονολογείται στο 7.000 π.Χ. Οι λίθοι της Ναμπτά Πλάγια στοιχίζονται με ακρίβεια προς το θερινό ηλιοστάσιο και με άστρα όπως ο Σείριος. Το εύρημα αυτό ανατρέπει την ιδέα ενός «σκοτεινού» προκατακλυσμιαίου παρελθόντος και μαρτυρεί πρώιμη αστρονομική γνώση (Wendorf & Schild, 2001).

Νάν Μαντάολ (Nan Mandol) – Πονπέι (Pohnpei)/Μικρονησία. Ένα σύμπλεγμα τεχνητών νησιών κατασκευασμένων με βασάλτες 5-50 τόνων, που φαίνεται να επιπλέουν στη λιμνοθάλασσα. Η τεχνολογία μεταφοράς και θεμελίωσης αυτών των λίθων παραμένει ανεξήγητη. Τοπικές παραδόσεις μιλούν για μυημένες μορφές ή «θεούς» που κατασκεύασαν την πόλη μέσω ήχου και δόνησης – μια αφήγηση που ξυπνά τους απόηχους αρχαιότερων, ίσως μη υλικών, τεχνολογιών.

Αστρονομία και μύηση – Ιερή γεωγραφία. Ο Alexander Thom και μετέπειτα η αρχαιοαστρονομία τεκμηρίωσαν πως πολλαπλά μεγαλιθικά σύνολα (Στόουνχεντζ, Καρνάκ, Μάλτα) φέρουν στοίχιση με ισημερίες, ηλιοστάσια και σεληνιακούς κύκλους. Η μαθηματική τους ακρίβεια δείχνει συστήματα παρατήρησης και καταγραφής που απαιτούν μακροχρόνια μελέτη και συλλογική σοφία. Ορισμένοι ερευνητές (De Santillana & Von Dechend, 1969) υποστήριξαν πως πρόκειται για «ουράνια αρχέτυπα» – ναοί όχι μόνο του χώρου αλλά και του χρόνου.

Φιλοσοφία της λήθης και της ανάμνησης. Ο Πλάτων, στον «Τίμαιο» και στον «Κριτία», παραπέμπει σε μια προηγούμενη ανθρωπότητα με υψηλή πνευματική και τεχνολογική ανάπτυξη: την Ατλαντίδα. Αντίστοιχα, ο Μιρτσέα Ελιάντε (Mircea Eliade) μιλά για την «Επιστροφή στον Ιερό Χρόνο» μέσω της επανάληψης αρχαίων πράξεων – της μνήμης του κοσμικού προτύπου. Μπορεί τα μεγαλιθικά μνημεία να είναι τέτοιες σταθερές: σημεία μνήμης ενός είδους που ξέχασε πότε ξύπνησε πρώτη φορά.

Ο Άνθρωπος μεταξύ πέτρας και έναστρου ουρανού

Αν η ανθρώπινη ιστορία είναι ένα ρεύμα εξέλιξης που διασχίζει κύκλους λήθης και ανακάλυψης ξανά και ξανά, τότε τα μεγαλιθικά μνημεία είναι νησίδες όπου το παρελθόν αναδύεται και μας κοιτά. Ίσως να μην χρειάζεται να ανακαλύψουμε τίποτα νέο – ίσως απλώς να θυμηθούμε. Ποιοι είμαστε, από πού ερχόμαστε και που πηγαίνουμε.

Βιβλιογραφικές Αναφορές

Γνώρισε τα βιβλία των Εκδόσεών Νέα Ακρόπολη
Ανακάλυψέ το
Εκτύπωση

Από το ίδιο Τεύχος

Περισσότερα Άρθρα ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

×