Τα Παράδοξα του Ζήνωνα

Γνώρισε τα βιβλία των Εκδόσεών Νέα Ακρόπολη
Ανακάλυψέ το

Μπορείς να φτάσεις μια χελώνα αν εκείνη έχει ξεκινήσει λίγο νωρίτερα; Το ερώτημα μοιάζει απλοϊκό, σχεδόν αστείο. Κι όμως, ο Ζήνων ο Ελεάτης, ένας φιλόσοφος του 5ου αιώνα π.Χ., κατάφερε με τέτοιου είδους σενάρια να αμφισβητήσει κάτι που όλοι θεωρούμε δεδομένο: την ύπαρξη της κίνησης. Τα παράδοξά του δεν ήταν μαθηματικά λάθη. Ήταν λογικές παγίδες, σχεδιασμένες για να μας κάνουν να σκεφτούμε:

1) Ο Αχιλλέας και η Χελώνα – Ποιος από τους δύο θα νικήσει σε έναν Αγώνα Δρόμου;

Ο Αχιλλέας, ένας γρήγορος δρομέας, τρέχει για να προλάβει μια χελώνα που ξεκίνησε λίγο νωρίτερα από εκείνον. Κάθε φορά που ο Αχιλλέας φτάνει στο σημείο όπου ήταν η χελώνα, εκείνη έχει προχωρήσει λίγο πιο πέρα. Ο Ζήνων υποστηρίζει ότι ο Αχιλλέας δεν θα τη φτάσει ποτέ γιατί πρέπει να περάσει από άπειρα ενδιάμεσα σημεία.

Τι συμβαίνει; Το μυαλό μας δυσκολεύεται να κατανοήσει πώς ένα άπειρο πλήθος βημάτων μπορεί να πραγματοποιηθεί σε πεπερασμένο χρόνο.

Η λύση; Η μαθηματική έννοια του ορίου δείχνει πως η άθροιση άπειρων όλο και μικρότερων αποστάσεων μπορεί να δώσει πεπερασμένο αποτέλεσμα. Ο Αχιλλέας, τελικά, προσπερνά τη χελώνα αλλά το ερώτημα παραμένει: πώς μπορούμε να περιγράψουμε σωστά αυτή τη διαδικασία;

2) Η Διχοτομία – Πριν φτάσεις κάπου, πρέπει πρώτα να διανύσεις τη μισή απόσταση

Για να φτάσεις από το σημείο Α στο σημείο Β, πρέπει πρώτα να φτάσεις στη μέση. Και πριν από αυτό, στη μέση της μέσης, και ούτω καθεξής. Δημιουργείται έτσι μια άπειρη διαδοχή βημάτων που κανείς δεν μπορεί να ολοκληρώσει επειδή πάντα θα πρέπει πρώτα να διανύσει τη μισή απόσταση.

Τι συμβαίνει; Τίθεται σε αμφισβήτηση η έννοια της κίνησης μιας που η αντίληψή μας για την αλληλουχία των γεγονότων στον χώρο και τον χρόνο καταργεί την δυνατότητα της κίνησης. Καμία απόσταση δεν μπορεί να διανυθεί όσο μικρή κι αν είναι.

Η λύση; Οι απειροστικές σειρές (όπως ½ + ¼ + 1/8 + …) δείχνουν πως αυτή η ακολουθία έχει άθροισμα — φτάνει κάπου. Το πρόβλημα δεν είναι στην κίνηση, αλλά στον τρόπο που σκεφτόμαστε το άπειρο.

3) Το Βέλος εν Στάσει – Η Στιγμή και η Κίνηση

Ένα βέλος που πετά, σε κάθε μεμονωμένη «στιγμή» καταλαμβάνει ένα σταθερό σημείο στον χώρο. Αφού ο χρόνος αποτελείται από στιγμές και οι στιγμές δεν έχουν διάρκεια, τότε το βέλος σε καμία απ’ αυτές δεν κινείται. Άρα, λέει ο Ζήνων, η κίνηση είναι ψευδαίσθηση.

Τι συμβαίνει; Αφού κάθε χρονική στιγμή είναι ακίνητη, τότε δεν μπορούμε να κατανοήσουμε πώς προκύπτει η κίνηση από μια σειρά «στατικών καρέ».

Η λύση; Η σύγχρονη φυσική και η θεωρία του animation συμφωνούν. Η «ροή» της κίνησης είναι συνάρτηση της αντίληψης. Το μυαλό ενοποιεί ασυνεχείς πληροφορίες για να σχηματίσει την εμπειρία της κίνησης.

4) Το Στάδιο – Το Παράδοξο της Σχετικότητας

Σκέψου τρία ευθυγραμμισμένα σώματα, τα δύο κινούνται με την ίδια ταχύτητα, σε αντίθετες κατευθύνσεις και ένα σώμα παραμένει ακίνητο. Σε Χ χρόνο τα δύο κινούμενα σώματα θα έχουν απομακρυνθεί Ψ απόσταση από το ακίνητο σώμα. Στον ίδιο χρόνο η απόσταση που θα χωρίζει τα δύο κινούμενα σώματα μεταξύ τους θα είναι 2Ψ. Αφού η ταχύτητα των σωμάτων όμως είναι σταθερή τότε η απόσταση Ψ θα είναι ίση με την απόσταση 2Ψ. Ο Ζήνων δείχνει ότι, όταν μετρήσεις τη σχετική τους κίνηση, προκύπτουν αντιφατικά αποτελέσματα ως προς τον χρόνο και την απόσταση.

Τι συμβαίνει; Αυτό που φαίνεται «διπλάσιο» σε μία οπτική, μπορεί να είναι «ίσο» σε μια άλλη.

Η λύση; Η θεωρία της σχετικότητας του Αϊνστάιν βασίστηκε σε αυτήν ακριβώς την ιδέα — ο χρόνος και ο χώρος δεν είναι απόλυτοι, αλλά σχετικοί με τον παρατηρητή.

Γιατί ο Ζήνων ασχολήθηκε με όλα αυτά;

Ο Ζήνων δεν ήθελε απλώς να μας μπερδέψει. Ήταν μαθητής του Παρμενίδη, ο οποίος υποστήριζε ότι η αλήθεια είναι ενιαία και ακίνητη και ότι η κίνηση και η αλλαγή είναι απλώς φαινόμενα, όχι πραγματικότητα. Τα παράδοξά του ήταν μια λογική επίθεση στις αντιλήψεις της καθημερινής εμπειρίας. Σαν να μας λέει:

Και μέχρι σήμερα, η φιλοσοφία, τα μαθηματικά και η φυσική συνεχίζουν να προσπαθούν να απαντήσουν σε αυτή την πρόκληση.

Ζήνων και Σύγχρονη Σκέψη

Τα ερωτήματα του Ζήνωνα επιστρέφουν στην εποχή μας μέσα από:

Την κβαντομηχανική, που υπονοεί πως ο χώρος και ο χρόνος ίσως είναι «κβαντισμένοι», όχι συνεχείς.

Τη θεωρία της πληροφορίας, όπου η πραγματικότητα προσεγγίζεται σαν ψηφιακή προσομοίωση.

Τη φιλοσοφία του νου, που εξετάζει αν η εμπειρία της ροής του χρόνου είναι ψευδαίσθηση.

Σε όλες αυτές τις περιοχές, ένα ερώτημα παραμένει κεντρικό:

Όταν η σκέψη γίνεται πρόκληση

Ο Ζήνων δεν μας δίνει απαντήσεις. Μας αναγκάζει να σταθούμε σε ερωτήματα που συνήθως προσπερνάμε.

Μέσα από απλά — σχεδόν παιδικά — παραδείγματα, μας φέρνει αντιμέτωπους με τα όρια της αντίληψής μας. Κι αυτή ίσως είναι η πιο σημαντική κληρονομιά του: το θάρρος να αμφισβητήσεις ακόμα και τα πιο «αυτονόητα».

Γνώρισε τα βιβλία των Εκδόσεών Νέα Ακρόπολη
Ανακάλυψέ το
Εκτύπωση

Από το ίδιο Τεύχος

Περισσότερα Άρθρα ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

×