Η φιλοσοφία του Λεύκιππου και του Δημόκριτου αποτελεί θεμέλιο λίθο της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας και της επιστημονικής σκέψης, με ιδιαίτερη έμφαση στην ατομική θεωρία και την κοσμολογία.
Βασικά Βιογραφικά Στοιχεία
Ο Λεύκιππος, πιθανόν γεννημένος γύρω στο 500 π.Χ. στη Μίλητο ή στα Άβδηρα της Θράκης, θεωρείται ο ιδρυτής της ατομικής θεωρίας και δάσκαλος του Δημόκριτου. Ο Δημόκριτος (~460-370 π.Χ.) ήταν μαθητής και διάδοχος του Λεύκιππου, καταγόμενος από τα Άβδηρα, και ταξίδεψε εκτενώς σε Αίγυπτο, Βαβυλώνα και Ινδία, αναζητώντας τη γνώση. Η ζωή και το έργο του Δημόκριτου περιβάλλονται από θρύλους, ενώ η φιλοσοφία του επηρέασε βαθιά τη μεταγενέστερη σκέψη.
Η Ατομική Θεωρία
Η πιο σημαντική συμβολή των Λεύκιππου και Δημόκριτου είναι η διατύπωση της ατομικής θεωρίας, σύμφωνα με την οποία όλη η ύλη αποτελείται από απειροελάχιστα, αόρατα, αιώνια και αμετάβλητα σωματίδια, τα άτομα. Αυτά τα άτομα διαφέρουν μεταξύ τους ως προς το σχήμα, την τάξη και τη θέση τους, και η κίνησή τους μέσα στο κενό επιτρέπει τη δημιουργία και την καταστροφή των σωμάτων μέσω της ένωσης και του διαχωρισμού τους. Το πλήρες (τα άτομα) και το κενό θεωρούνται ως οι δύο βασικές πραγματικότητες του κόσμου.
Ο Λεύκιππος και ο Δημόκριτος αποδέχονται ότι η πραγματικότητα που αντιλαμβανόμαστε με τις αισθήσεις μας προκύπτει από τους συνδυασμούς των ατόμων, ενώ η κίνηση είναι αναγκαία για τη δημιουργία της ύλης. Η θεωρία τους αποτελεί μια πρώιμη μορφή υλισμού, χωρίς όμως να απορρίπτει εντελώς τη μεταφυσική διάσταση, καθώς αναγνωρίζουν και ψυχικές και νοητικές διαστάσεις που συνδέονται με την ατομική σύνθεση.
Η ατομική θεωρία τους έθεσε τις βάσεις για τη μετέπειτα ανάπτυξη της φυσικής και της χημείας, καθώς εισήγαγε την έννοια ότι τα φαινόμενα του κόσμου εξηγούνται μέσω της κίνησης και των συνδυασμών των ατόμων, χωρίς την ανάγκη θεϊκών παρεμβάσεων ή μυστηριακών δυνάμεων. Αυτή η επιστημονική προσέγγιση της φύσης αποτέλεσε πρόδρομο της σύγχρονης επιστημονικής μεθόδου και του ορθολογισμού.

Κοσμολογία και Κοσμογονία
Σύμφωνα με τον Λεύκιππο, το σύμπαν αποτελείται από άτομα που κινούνται στο κενό, δημιουργώντας με τη στροβιλώδη κίνησή τους κόσμους και τα άστρα. Οι κόσμοι αυτοί είναι αμέτρητοι και αιώνιοι, ενώ η ύλη προκύπτει από τις συγκρούσεις και τις ενώσεις των ατόμων. Η κοσμογονία τους περιλαμβάνει την ιδέα ότι οι κόσμοι δημιουργούνται και καταστρέφονται συνεχώς, επιστρέφοντας στα άτομα από τα οποία προήλθαν.
Η φιλοσοφία τους έχει εκπληκτικές ομοιότητες με σύγχρονες κοσμολογικές θεωρίες, όπως η θεωρία του πληθωριστικού σύμπαντος, που περιγράφει την εκθετική διαστολή του σύμπαντος σε πολύ πρώιμο στάδιο. Αν και η σύγχρονη επιστήμη εξελίχθηκε πολύ μετά από αυτούς, οι ιδέες τους αποτελούν πρόδρομες εκφράσεις της σύγχρονης κοσμολογίας.
Η Ψυχή και η Φύση της
Ο Δημόκριτος και ο Λεύκιππος θεωρούσαν την ψυχή ως μια μορφή ύλης, συγκεκριμένα ως πύρινα, σφαιροειδή άτομα που έχουν την ικανότητα να κινούνται και να κινούν άλλα πράγματα. Η ψυχή, κατά τη γνώμη τους, είναι υπεύθυνη για την κίνηση και την αίσθηση, και μετά τον θάνατο επιβιώνει με τη μορφή νέων συνδυασμών ατόμων. Αυτή η άποψη ενσωματώνει μια πρώιμη μορφή υλιστικής ψυχολογίας, που συνδέει τη ζωή και τη συνείδηση με τη φυσική δομή της ύλης.
Η Επίδραση στην Επιστημολογία και τη Μεταφυσική
Οι ιδέες του Δημόκριτου για τη γνώση, που διακρίνει ανάμεσα στη γνήσια νόηση και στις παραπλανητικές αισθήσεις, άνοιξαν το δρόμο για τη φιλοσοφική διερεύνηση της φύσης της γνώσης και της πραγματικότητας. Η αντίληψη ότι η αλήθεια βρίσκεται πέρα από τις αισθήσεις και απαιτεί νοητικό συλλογισμό αποτέλεσε σημαντικό βήμα προς την ανάπτυξη της επιστημολογίας.
Επιπλέον, η κοσμολογία τους, που περιλαμβάνει την ύπαρξη άπειρων κόσμων που δημιουργούνται και καταστρέφονται μέσω φυσικών διεργασιών, προανήγγειλε σύγχρονες θεωρίες για το σύμπαν, ενισχύοντας την ιδέα ενός φυσικού, μη θεϊκού κόσμου που εξελίσσεται σύμφωνα με νόμους.
Συνεισφορά στην Επιστήμη
Οι ιδέες του Λεύκιππου και του Δημόκριτου επηρέασαν βαθιά την επιστήμη, καθώς αποτέλεσαν την πρώτη συστηματική διατύπωση της ατομικής θεωρίας. Σύμφωνα με αυτήν, η ύλη αποτελείται από αδιαίρετα, αιώνια και αμετάβλητα σωματίδια, τα άτομα, που κινούνται μέσα σε ένα άπειρο κενό. Η κίνηση και οι συγκρούσεις αυτών των ατόμων οδηγούν στη δημιουργία και τη μεταβολή των υλικών σωμάτων και του κόσμου γενικότερα.
Η θεωρία τους εισήγαγε την έννοια ότι η πολυμορφία των φαινομένων εξηγείται από τη διαφορετική μορφή, τη διάταξη και τη θέση των ατόμων, προσεγγίζοντας έτσι την ύλη με έναν μη μεταφυσικό, φυσικό και μηχανιστικό τρόπο. Αυτή η επιστημονική αντίληψη για τη φύση της ύλης αποτέλεσε τη βάση για την ανάπτυξη της σύγχρονης φυσικής και χημείας, καθώς εισήγαγε την ιδέα της διατήρησης της ύλης και της ύπαρξης αδιαίρετων στοιχειωδών σωματιδίων.
Επιπλέον, η κοσμολογία τους, που περιγράφει το σύμπαν ως άπειρο και αιώνιο, με αμέτρητους κόσμους που δημιουργούνται και καταστρέφονται από τους μηχανικούς συνδυασμούς των ατόμων, αποτέλεσε πρόδρομη σκέψη για σύγχρονες κοσμολογικές θεωρίες. Η μηχανιστική προσέγγιση της φύσης και η απόρριψη της θεϊκής παρέμβασης στην κίνηση και τη γένεση του κόσμου ενίσχυσαν την επιστημονική μεθοδολογία και τον ορθολογισμό.
Οι ιδέες τους διαδόθηκαν και εξελίχθηκαν μέσω της διδασκαλίας του Επίκουρου και του ποιητικού έργου του Λουκρητίου, που συνέβαλαν στη διατήρηση και την επέκταση της ατομικής θεωρίας ως θεμέλιο της φυσικής επιστήμης.
Συνεισφορά στη σύγχρονη Φιλοσοφία
Οι ιδέες του Λεύκιππου και του Δημόκριτου έχουν επηρεάσει σημαντικά τη σύγχρονη φιλοσοφία, κυρίως μέσα από την ατομική θεωρία και την επιστημονική κοσμολογία που διατύπωσαν. Η βασική τους θέση ότι η ύλη αποτελείται από αδιαίρετα άτομα που κινούνται μέσα σε κενό, και ότι τα φαινόμενα προκύπτουν από τους συνδυασμούς και τις κινήσεις αυτών των ατόμων, έθεσε τις βάσεις για μια φυσική, μη μεταφυσική προσέγγιση της πραγματικότητας.
Επιπλέον, η διάκριση που έκαναν ανάμεσα σε δύο μορφές γνώσης — τη γνήσια, που προέρχεται από τη νόηση, και τη νόθα, που βασίζεται στις αισθήσεις και είναι παραπλανητική — προκάλεσε μια πρώιμη φιλοσοφική συζήτηση για τη φύση της γνώσης και την αξιοπιστία των αισθήσεων, θέμα που εξακολουθεί να απασχολεί τη σύγχρονη επιστημολογία.
Η κοσμολογική τους αντίληψη, που περιγράφει το σύμπαν ως άπειρο, αιώνιο και αποτελούμενο από πολλούς κόσμους που δημιουργούνται και καταστρέφονται μέσω φυσικών διαδικασιών, προανήγγειλε σύγχρονες θεωρίες για τη φύση και την προέλευση του σύμπαντος, ενισχύοντας την επιστημονική κοσμολογία και τον ορθολογισμό.
Τέλος, η υλιστική τους θεώρηση της ψυχής και η απόρριψη της θεϊκής παρέμβασης στην κοσμογονία επηρέασαν φιλοσοφικές σχολές που δίνουν έμφαση στη φυσική εξήγηση της πραγματικότητας και στην ανθρώπινη αυτονομία, στοιχεία που διαπερνούν τη σύγχρονη φιλοσοφία της φύσης και της γνώσης.
Συνεισφορά στον τομέα της Ψυχολογίας
Η φιλοσοφία του Λεύκιππου και του Δημόκριτου έχει σημαντική συνεισφορά στον τομέα της ψυχολογίας, κυρίως μέσω της ατομικής θεωρίας που ανέπτυξαν και της συστηματικής προσέγγισης της φύσης της ψυχής.
Η Ψυχή ως Υλική Οντότητα
Σύμφωνα με τη φιλοσοφία τους, η ψυχή δεν είναι μια άυλη ή μεταφυσική οντότητα, αλλά αποτελείται από υλικά στοιχεία, συγκεκριμένα από άτομα με ιδιαίτερο σχήμα: λεπτά, σφαιροειδή και πυριτικά, τα οποία είναι όμοια με μικρά σωματίδια που φαίνονται στις ακτίνες του ήλιου. Αυτά τα άτομα της ψυχής θεωρούνται η πηγή της ζωής και της κίνησης στο σώμα.
Η ψυχή, λοιπόν, είναι μια μορφή ύλης που συνδέεται άμεσα με το σώμα και είναι υπεύθυνη για τις λειτουργίες της ζωής και της αίσθησης. Αυτή η υλιστική θεώρηση της ψυχής αποτέλεσε μια από τις πρώτες προσπάθειες να εξηγηθεί η ψυχολογία με φυσικούς και υλικούς όρους, απομακρύνοντας την έννοια της ψυχής από τη θρησκευτική ή μεταφυσική σφαίρα.
Συστηματική Ψυχολογία μέσω της Ατομικής Θεωρίας
Ο Δημόκριτος προχώρησε σε μια πιο συστηματική ανάλυση της ανθρώπινης ψυχής, ενσωματώνοντας την ψυχολογία στο ευρύτερο κοσμοειδώλο της ατομικής θεωρίας. Η ψυχή, ως σύνολο ατόμων, εξηγεί τις ψυχικές λειτουργίες και τις νοητικές διεργασίες με βάση τις κινήσεις και τις συγκρούσεις αυτών των ατόμων μέσα στο σώμα.
Αυτή η προσέγγιση θεωρεί την ψυχή ως φθαρτή και υλική, απορρίπτοντας την ιδέα της αθανασίας της ψυχής και εστιάζοντας στην εξήγηση των ψυχικών φαινομένων μέσα από φυσικούς νόμους και υλικές αιτίες.
Η Ψυχική Γαλήνη και η Ηθική Σύνδεση
Παράλληλα, η φιλοσοφία του Δημόκριτου συνδέει την ψυχολογία με την ηθική, καθώς θεωρεί ότι η ευτυχία και η ψυχική γαλήνη (ευθυμία) επιτυγχάνονται μέσω της μετριοπάθειας, της αυτοκυριαρχίας και της ορθής σκέψης. Η ψυχή, για να είναι υγιής και ισορροπημένη, πρέπει να αποφεύγει τις υπερβολές και τις ταραχές, επιδιώκοντας μια ζωή σε αρμονία με τη φύση και τη λογική.
Συνολική Συνεισφορά στην Ψυχολογία
Η συνεισφορά του Λεύκιππου και του Δημόκριτου στην ψυχολογία έγκειται στην εισαγωγή μιας υλιστικής και επιστημονικής θεώρησης της ψυχής και των ψυχικών λειτουργιών, που βασίζεται στην ατομική θεωρία. Με τον τρόπο αυτό, άνοιξαν το δρόμο για μια φυσική και μη μεταφυσική κατανόηση της ανθρώπινης ψυχής, η οποία επηρέασε σημαντικά τη μετέπειτα φιλοσοφική και επιστημονική σκέψη για την ψυχή και τη νοητική ζωή.
Βασικά σημεία της συνεισφοράς τους στην ψυχολογία
Θεματική Ενότητα |
Περιγραφή |
Ψυχή ως υλική οντότητα |
Η ψυχή αποτελείται από λεπτά, σφαιροειδή άτομα, που είναι η πηγή ζωής και κίνησης. |
Συστηματική ψυχολογία |
Η ψυχή και οι ψυχικές λειτουργίες εξηγούνται μέσω της ατομικής θεωρίας και φυσικών νόμων. |
Απόρριψη αθανασίας ψυχής |
Η ψυχή είναι φθαρτή και υλική, χωρίς μεταθανάτια ύπαρξη. |
Ψυχική γαλήνη και ηθική |
Η ψυχική ισορροπία επιτυγχάνεται με μέτρο, αυτοκυριαρχία και ορθολογική σκέψη. |
Αυτές οι ιδέες αποτελούν πρώιμη μορφή φυσιολογικής ψυχολογίας και υλιστικού ανθρωπισμού, που άσκησαν σημαντική επιρροή στην εξέλιξη της ψυχολογίας και της φιλοσοφίας της ψυχής.
Ηθική και Πολιτική Σκέψη
Η φιλοσοφία του Δημόκριτου περιλαμβάνει και ηθικές θεωρήσεις, όπως η επιδίωξη της ευθυμίας, δηλαδή της ψυχικής γαλήνης μέσω της μετριοπάθειας και της ορθής σκέψης. Η ηθική τους βασίζεται στην αυτοκυριαρχία και την αποφυγή των υπερβολών, προωθώντας μια ζωή ισορροπίας και εσωτερικής αρμονίας. Επιπλέον, ο Δημόκριτος υποστήριξε την αξία της πολιτικής τέχνης και της κοινωνικής ομόνοιας ως μέσων για την ευημερία της πολιτείας.
Συνεισφορά για το πώς μπορεί κανείς να ζει με ηθική στην καθημερινότητα
Η φιλοσοφία του Λεύκιππου και του Δημόκριτου προσφέρει σημαντικές κατευθύνσεις για το πώς μπορεί κανείς να ζει με ηθική στην καθημερινότητα, βασιζόμενη στην έννοια της ψυχικής γαλήνης (ευθυμίας), της μετριοπάθειας και της ορθής σκέψης.

Η Ψυχική Γαλήνη ως Βασικός Στόχος της Ζωής
Κεντρική θέση στην ηθική φιλοσοφία του Δημόκριτου κατέχει η ευθυμία, που σημαίνει ψυχική γαλήνη και σταθερότητα. Η ευτυχία δεν εξαρτάται από τα εξωτερικά αγαθά, όπως τα χρήματα ή οι σωματικές απολαύσεις, αλλά από την εσωτερική ισορροπία της ψυχής και την ορθή σκέψη. Η ψυχική γαλήνη επιτυγχάνεται μέσω της μετριοπάθειας, της αυτοκυριαρχίας και της αποφυγής των υπερβολών και των ελλείψεων, που προκαλούν αναταραχές στην ψυχή.
Το Μέτρο και η Συμμετρία στη Ζωή
Ο Δημόκριτος τονίζει ότι η ζωή πρέπει να διέπεται από το μέτρο και τη συμμετρία. Η στέρηση ή η υπερβολή τείνουν να μετατρέπονται στο αντίθετό τους και προκαλούν έντονες συγκινήσεις και αναταραχές στην ψυχή, οι οποίες διαταράσσουν την εσωτερική γαλήνη. Η επάρκεια, δηλαδή η ικανοποίηση με όσα έχει κανείς, αποτελεί βασικό στοιχείο της ηθικής ζωής. Η οργάνωση της καθημερινότητας με μέτρο και ισορροπία βοηθά στην επίτευξη της ευθυμίας και της ψυχικής υγείας.
Η Ηθική Δράση και η Εσωτερική Τάξη της Ψυχής
Η ηθική συμπεριφορά συνδέεται άμεσα με την ψυχική τάξη και υγεία. Η ανήθικη δράση προκαλεί διατάραξη της ψυχικής γαλήνης και οδηγεί στην κακοδαιμονία, ενώ η ορθή ηθική συμπεριφορά συμβάλλει στην ψυχική ευταξία και την ευδαιμονία. Η ηθική δεν περιορίζεται απλώς στο να μην αδικούμε, αλλά στο να μην επιθυμούμε να αδικήσουμε, δηλαδή στην εσωτερική στάση και πρόθεση του ατόμου.
Η Κοινωνική Διάσταση της Ηθικής
Ο Δημόκριτος υπογραμμίζει επίσης τη σημασία της φιλικής συνεργασίας και της κοινωνικής αρμονίας ως προϋποθέσεις για την ευτυχία. Η πολιτική τέχνη και η ομαλή κοινωνική ζωή συμβάλλουν στην ψυχική ευεξία και στην ηθική ολοκλήρωση του ανθρώπου.
Η Προτεραιότητα της Νόησης έναντι των Αισθήσεων
Η ηθική ζωή βασίζεται στην ορθή σκέψη και τη γνώση που προέρχεται από τη νόηση, η οποία είναι πιο αξιόπιστη από τις αισθήσεις, οι οποίες συχνά παραπλανούν. Η γνήσια γνώση οδηγεί στην κατανόηση της πραγματικότητας και στην ορθή συμπεριφορά, απαλλάσσοντας τον άνθρωπο από τις ψευδαισθήσεις που προκαλούν τα πάθη και τις παρορμήσεις.
Συνεισφορά στη Φιλοσοφία και την Ανθρωπότητα
Η φιλοσοφία του Λεύκιππου και του Δημόκριτου έχει διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της παγκόσμιας φιλοσοφίας, καθώς εισήγαγε μια νέα θεώρηση της φύσης και της πραγματικότητας που επηρέασε βαθιά τη σκέψη σε πολλούς τομείς.
Η ατομική θεωρία του Λεύκιππου και του Δημόκριτου αποτελεί τη βάση για την ανάπτυξη της σύγχρονης φυσικής και χημείας. Η ιδέα ότι η ύλη αποτελείται από αδιαίρετα σωματίδια άνοιξε τον δρόμο για την επιστημονική κατανόηση της φύσης και την εξέλιξη της επιστήμης. Επιπλέον, η κοσμολογική τους θεώρηση προκάλεσε σημαντικές σκέψεις για τη φύση του σύμπαντος, που συνεχίζουν να εμπνέουν τη σύγχρονη επιστήμη.
Η φιλοσοφία τους συνδύασε τον υλισμό με μια πνευματική διάσταση, προσεγγίζοντας την πραγματικότητα με ορθολογισμό και παρατήρηση, στοιχεία που χαρακτηρίζουν τη σύγχρονη επιστημονική μέθοδο. Η επιρροή τους διαπερνά τη φιλοσοφία, τη φυσική, την ψυχολογία και την κοσμολογία, καθιστώντας τους πατέρες της πληθωριστικής κοσμολογίας και της ατομικής θεωρίας.
Η Διαχρονική Επιρροή
Η ατομική θεωρία του Λεύκιππου και Δημόκριτου επηρέασε σημαντικά μεταγενέστερους φιλοσόφους και επιστήμονες, όπως τον Επίκουρο και τον Λουκρήτιο, καθώς και τη νεότερη επιστήμη, που βασίστηκε στην έννοια των ατόμων και των στοιχειωδών σωματιδίων. Η συμβολή τους θεωρείται θεμελιώδης για την ανάπτυξη της φυσικής φιλοσοφίας και της επιστημονικής μεθόδου, καθώς και για την εξέλιξη της κοσμολογίας και της επιστημολογίας.
Συνοψίζοντας, η φιλοσοφία του Λεύκιππου και του Δημόκριτου συνέβαλε στην παγκόσμια φιλοσοφία με:
-
Τη διατύπωση της ατομικής θεωρίας ως φυσικής βάσης της ύλης και της πραγματικότητας.
-
Την προώθηση μιας μηχανιστικής και ορθολογικής κοσμολογίας.
-
Τη διάκριση μεταξύ νόησης και αισθήσεων, θέτοντας θεμέλια στην επιστημολογία.
-
Την ανάπτυξη ηθικών και πολιτικών ιδεών που προάγουν την ψυχική γαλήνη και την κοινωνική αρμονία.
-
Την επιρροή στη μετέπειτα φιλοσοφία, επιστήμη και κοσμολογία.
-
Η συμβολή τους παραμένει κεντρική στην κατανόηση της φύσης, της γνώσης και της ανθρώπινης ζωής, καθιστώντας τους πρωτοπόρους της φιλοσοφικής και επιστημονικής σκέψης.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Bailey, Cyril. Οι Έλληνες ατομικοί φιλόσοφοι: Λεύκιππος – Δημόκριτος. Εκδόσεις Ζήτρος, 2021. Μελέτη της ανάπτυξης της ατομικής θεωρίας στην αρχαία Ελλάδα και της φιλοσοφικής σκέψης των Λεύκιππου και Δημόκριτου.
- Δημόκριτος – Λεύκιππος: Η Ατομική Θεωρία. Εκδόσεις Εξάντας. Συλλογή αποσπασμάτων και ανάλυση της ατομικής θεωρίας και της κοσμολογίας των δύο φιλοσόφων.
- Επιστημονικά και φιλοσοφικά άρθρα και αναλύσεις σχετικά με την ατομική θεωρία, την ψυχολογία, την ηθική και την κοσμολογία του Λεύκιππου και Δημόκριτου, όπως παρουσιάζονται σε διαδικτυακές πηγές και εκπαιδευτικά υλικά
- https://www.pemptousia.gr/2014/01/kosmologikes-apopsis-ton-atomikon-fi/
- http://ts.sch.gr/repo/online-packages/gym-filosofika-keimena-c/html/pro/pro_fil/dimokritos.htm
- https://www.in.gr/2021/06/19/language-books/glossa/atomiki-theoria-o-leykippos-kai-o-dimokritos-meros-v/
- https://www.in.gr/2021/06/05/language-books/glossa/atomiki-theoria-o-leykippos-kai-o-dimokritos-meros/
- https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9B%CE%B5%CF%8D%CE%BA%CE%B9%CF%80%CF%80%CE%BF%CF%82
- https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/history/filosofia/page_029.html
- https://www.in.gr/2021/06/19/language-books/glossa/atomiki-theoria-o-leykippos-kai-o-dimokritos-meros-v/
- http://ts.sch.gr/repo/online-packages/gym-filosofika-keimena-c/html/pro/pro_fil/dimokritos.htm
- https://iffe.wordpress.com/wp-content/uploads/2008/07/dimoktitosleukipos-12.pdf
- http://ts.sch.gr/repo/online-packages/gym-filosofika-keimena-c/html/pro/pro_fil/dimokritos.htm
- https://ikee.lib.auth.gr/record/331429/files/GRI-2021-30639.pdf
- https://www.tuc.gr/el/index.php?id=8094&tx_tucforum_forumdisplay%5Battachment%5D=963&tx_tucforum_forumdisplay%5Baction%5D=getattachment&tx_tucforum_forumdisplay%5Bcontroller%5D=Attachment
- https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/object/3329095/file.pdf
- https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/history/filosofia/page_029.html
- https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%84%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%B8%CE%B5%CF%89%CF%81%CE%AF%CE%B1
- https://physics4u.wordpress.com/2010/02/09/%CF%8D-%CF%8C-%CE%AD-e/
- https://eduadvisor.gr/taxidia-more/19859-i-atomiki-theoria-o-leykippos-kai-o-dimokritos-meros-b
- https://physics4u.gr/blog/2010/02/09/%CF%8D-%CF%8C-%CE%AD-e/
- https://sarantakos.wordpress.com/tag/%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CF%8C%CE%BA%CF%81%CE%B9%CF%84%CE%BF%CF%82/
- https://ecozen.gr/2023/07/i-symvoli-ton-archaion-ellinon-stis-fysikes-epistimes/
- https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%84%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%B8%CE%B5%CF%89%CF%81%CE%AF%CE%B1
- https://www.pemptousia.gr/2013/04/stathmi-stin-istoria-tis-fisikis-epis/
- http://www.ekivolos.gr/To%20problhma%20ths%20metavolhs%20sthn%20arxaia%20ellhnikh%20episthmh.htm
- https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B7%CE%BC%CF%8C%CE%BA%CF%81%CE%B9%CF%84%CE%BF%CF%82
- http://molwave.chem.auth.gr/chemhistory/discovery_of_atom/1_1.html
- https://eef.gr/upfiles/news/audio/898/f07.pdf
Από το ίδιο Τεύχος
Περισσότερα Άρθρα ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
17 Οκτωβρίου, 2025 / ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
17 Οκτωβρίου, 2025 / ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ