Η 7η Τέχνη (Τεύχος 171)

Θα μπορούσε να ειπωθεί ότι τα Μυστήρια κρύβονται σε κάθε ταινία που βλέπουμε. Μπορεί αυτή η άποψη να φαίνεται περίεργη, ειδικά μέσα στο πλήθος κακών ταινιών που βγαίνουν κάθε χρόνο, αλλά ας το σκεφτούμε λίγο: Ο κινηματογράφος αποτελεί, σε μεγάλο βαθμό, μετεξέλιξη του θεάτρου. Το θέατρο, με τη σειρά του, ξεπήδησε από τις τελετουργικές αναπαραστάσεις των Μυστηρίων της αρχαιότητας. Μια ταινία που μπορεί και “δονεί” μέσα μας, μπορεί να μας φέρει σε μια κατάσταση κάθαρσης, αντίστοιχα με τις αρχαίες τραγωδίες. Και μπορεί να πει κανείς ότι αυτό δεν συμβαίνει ή συμβαίνει μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, αλλά η αλήθεια είναι, όσο κι αν μας αρέσει να εξιδανικεύουμε κάποια πράγματα, ότι το ίδιο ίσχυε και στην αρχαιότητα.

Όλως περιέργως (ή, κατά άλλη άποψη, πολύ ταιριαστά), δεν βρίσκουμε πολλές ταινίες που να έχουν σαν θέμα τους τα ίδια τα Μυστήρια. Πιο συχνά βλέπουμε κάποια μπασταρδεμένη μορφή σε κάποια ταινία τρόμου, που μόνο σκοπό έχει να προσδώσει μια αίσθηση δέους και φόβου (το πόσο καλά το καταφέρνει είναι άλλο θέμα).

Ένα τέτοιο παράδειγμα έχουμε με το πολύ εμβληματικό για να μην αναφερθεί The Wicker Man (1973).

Ένας συντηρητικός και θρησκόληπτος αστυνομικός καταφθάνει στο νησί Summerisle, στα παράλια της Σκωτίας, για να ερευνήσει την εξαφάνιση ενός νεαρού κοριτσιού. Σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν θα είναι εύκολα μιας και κανείς δεν φαίνεται να γνωρίζει την κοπέλα. Ο αστυνομικός δεν πείθεται και αποφασίζει να ερευνήσει σε βάθος την ιστορία όταν γίνεται μάρτυρας των νεοπαγανιστικών θρησκευτικών πεποιθήσεων και πρακτικών που επικρατούν στο νησί.

 

 

 

 

Μια πιο θετική πλευρά (και πολύ πιο κοντά σε πραγματικές παραδόσεις) βλέπουμε στο The Mists of Avalon (2001), βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Marion Zimmer Bradley, όπου βλέπουμε την ιστορία του Βασιλιά Αρθούρου, μέσα από τα μάτια της Μοργκάνα ΛεΦέι, η οποία παρουσιάζεται σαν μια ιέρεια της αρχαίας Κελτικής θρησκείας που βλέπει τον κόσμο της να καταρρέει λόγω της επικράτησης του χριστιανισμού στα βρετανικά νησιά.

 

 

 

 

 

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού βρίσκουμε το Dreamkeeper (2003), με έναν γέρο ινδιάνο και τον εγγονό του να ταξιδεύουν για το Πανεθνικό Powwow. Ο νεαρός, αποκομμένος από τις ινδιάνικες ρίζες του, δεν ενδιαφέρεται για το ταξίδι και ο μόνος λόγος που συμφώνησε να συνοδεύσει τον παππού του είναι για να ξεφύγει από τα προβλήματα που έχει με μια τοπική συμμορία. Στον δρόμο, ο γέρος διηγείται ιστορίες και θρύλους, κάθε μια από τις οποίες έχουν να διδάξουν κάτι στο νεαρό.

 

 

 

 

 

Για να κλείσουμε, στρέφουμε το βλέμμα μας σε μια κάπως άγνωστη περιοχή με το The Last Wave (1977). Μία θυελλώδη νύχτα στο Σίδνεϊ, ένας νεαρός Αβορίγινας δολοφονείται κατά τη διάρκεια ενός καυγά. Πέντε άλλοι Αβοριγίνες κατηγορούνται για το φόνο και ο δικηγόρος που αναλαμβάνει την υπεράσπισή τους στο δικαστήριο υποπτεύεται πως ο φόνος σχετίζεται με κάποια τελετουργική τιμωρία του νεκρού από τους ομόφυλούς του. Όλοι φαίνεται να διαφωνούν, καθώς οι ιθαγενείς της πόλης δεν ανήκουν σε φυλές, ενώ ακόμη και οι κατηγορούμενοι το αρνούνται. Ο δικηγόρος, όμως, νιώθει πως βρίσκεται κοντά στη λύση του μυστηρίου, μια αίσθηση που ενισχύεται από περίεργα όνειρα που υποδηλώνουν έναν συσχετισμό μεταξύ των καιρικών συνθηκών και του φόνου.

Εκτύπωση

Από το ίδιο Τεύχος

Περισσότερα Άρθρα Η 7η ΤΕΧΝΗ

×