Ο EDMOND KEALOHA PARKER, ή για τους πολλούς ED PARKER, είναι ο άνθρωπος που έμεινε γνωστός στο χώρο των πολεμικών τεχνών ως ο “ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΟΥ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟΥ ΚΑΡΑΤΕ”. Γεννημένος στη Honolulu της Hawaii, στις 18 Μαρτίου του 1931, ασχολήθηκε από πολύ νωρίς με τις πολεμικές τέχνες. Αρχικά ο πατέρας του τον ώθησε και ασχολήθηκε με το Judo από την ηλικία των 12 ετών. Λίγο αργότερα ασχολήθηκε και με το Boxing, ενώ απέκτησε το πρώτο του Dan στο Judo το 1949 στην ηλικία των 18 ετών. Ωστόσο το σύστημα που επηρέασε περισσότερο τον ED PARKER ήταν το Chinese Kenpo, στο οποίο μαθήτευσε κάτω από την καθοδήγηση του William Kwai Sun Chow.
Από μικρός ήταν ανήσυχο πνεύμα και αρκετά δυναμικό παιδί. Λέγεται πως έμπλεκε συχνά σε φασαρίες και ήταν σχετικά ευέξαπτος. Ένας λόγος που ο πατέρας του θέλησε να ακολουθήσει το δρόμο των πολεμικών τεχνών ήταν ακριβώς για να χαλιναγωγηθεί η ευέξαπτη συμπεριφορά του. Πράγματι μέσα από αυτό το μονοπάτι βρήκε, από τα νεανικά του χρόνια, ακριβώς αυτό που αγάπησε όσο οτιδήποτε άλλο στη ζωή του, αλλά και τον βοήθησε να αφήσει ένα δυνατό χνάρι στον κόσμο των σύγχρονων πολεμικών τεχνών.
Από τη φοιτητική του ζωή, και πριν ακόμα πάρει το πρώτο του πτυχίο, είχε ήδη ανοίξει την πρώτη του σχολή πολεμικών τεχνών -υπό μορφή ιδιωτικού κλαμπ- το 1954 στο πανεπιστήμιο Brigham Young, όπου και σπούδαζε. Πριν περάσουν δύο χρόνια άνοιξε τη δεύτερη σχολή του στην Pasadena της California, η οποία ήταν ανοικτή και για το κοινό. Ο βαθύς προβληματισμός του σε σχέση με την αποτελεσματικότητα των πολεμικών τεχνών, όσον αφορά στην πρωταρχική τους σκοπιμότητα εννοώντας τον τομέα της αυτοάμυνας, τον οδήγησε στη σταδιακή δημιουργία του δικού του συστήματος, γνωστού σε όλους ως American Kenpo Karate.
O E.Ρ. από τη στιγμή που αφοσιώθηκε στο δρόμο των πολεμικών τεχνών, όπως αυτός τον προσέγγισε, εργαζόταν ακούραστα και ασταμάτητα με όλο του το είναι στη συνεχόμενη εξέλιξη του American Kenpo Karate. Από πολύ νωρίς μπόρεσε να δώσει τη δική του διάσταση στη τέχνη του παντρεύοντας αρμονικά παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας με σύγχρονες επιστημονικές προσεγγίσεις. Οι γνώσεις του σε ψυχολογία, κινησιολογία, μαθηματικά, φυσική και άλλες επιστήμες, τον βοήθησαν στην επιστημονικότερη και πιο «δυτικοποιημένη» προσέγγιση των πολεμικών τεχνών. Όμως η πίστη του στην εγκυρότητα της εκπαίδευσης των παραδοσιακών συστημάτων, διατήρησε την «ανατολική» χροιά στο δικό του σύστημα.
Ποτέ δεν σταμάτησε, μέχρι το τέλος της ζωής του, να τροποποιεί, να εξυγιαίνει και να εμπλουτίζει το American Kenpo Karate. Πάντα επιδίωκε την επαφή με άλλα συστήματα, καθώς και με σύγχρονους ή παραδοσιακότερους εκπαιδευτές, προσπαθώντας να αντλήσει ολοένα και περισσότερες γνώσεις, έτοιμος να τις επεξεργαστεί και να τις εντάξει στο δικό του δρόμο-Dο. O ίδιος συνήθιζε να λέει: «Όταν θα έχω φύγει, ελπίζω ότι οι άνθρωποι δεν θα προσπαθήσουν να μετατρέψουν σε παραδοσιακή την τέχνη μου. Θέλω να θυμάστε πάντα πως το Kenpo θα είναι για πάντα η τέχνη της ακατάπαυστης αλλαγής. Εάν εσείς το θυμάστε αυτό, τότε η τέχνη δεν πρόκειται ποτέ να μετατραπεί σε κάτι απαρχαιωμένο, χωρίς χρησιμότητα, επειδή θα εξελίσσεται όπως οι καιροί. Ένας πραγματικός αθλητής πολεμικών τεχνών δεν είναι κάποιος ο οποίος φοβάται την αλλαγή, αλλά κάποιος που την προκαλεί. Το να ζεις είναι να αλλάζεις και το να κατακτάς την τελειότητα είναι να αλλάζεις συχνά. Ο ταπεινός άνθρωπος κάνει χώρο για πρόοδο, ο υπερήφανος άνθρωπος πιστεύει πως την έχει ήδη επιτύχει». Η συνεχόμενη ανανεωμένη του ματιά για τα πράγματα, αυτή που πολλές φορές δημιούργησε προβλήματα σε παλιότερους μη προσαρμόσιμους μαθητές αλλά και στον αρτηριοσκληρωτικό του περίγυρο, φαίνεται ολοκάθαρα και μέσα από τις 5 φάσεις που πέρασε το σύστημά του, μέχρι να καταλήξει στη σημερινή γνωστή του μορφή ως American Kenpo Karate.
- Πρώτη Γενιά 1954-1961 (Original Kenpo – «Αληθινό» Kenpo)
- Δεύτερη Γενιά 1961-1963 (Παραδοσιακό Kenpo – Αφαίρεση του Juijitsu, Εισαγωγή φορμών)
- Τρίτη Γενιά 1963-1969 (Chinese Kenpo)
- Τέταρτη Γενιά 1970-1981 (Ed Parker’s Kenpo)
- Πέμπτη Γενιά 1982-1990 (American Kenpo)
Πολλές αντιφάσεις φαίνονται να χαρακτηρίζουν τον «Πατέρα του αμερικάνικου Καράτε» αν και στα μάτια των πολύ κοντινών του ανθρώπων και μαθητών τίποτα δεν ήταν παράδοξο από όσα έκανε ή έλεγε.
Έτσι ενώ από τη μια ήταν ένας από τους ανθρώπους που βοήθησαν πολλά ονόματα στο χώρο να αναδειχθούν -μεταξύ των οποίων και τον μετέπειτα διάσημο Bruce Lee- αλλά και μαθητές του να ανοίξουν τις δικές τους σχολές, ωστόσο ενοχλούνταν αφάνταστα όταν διαπίστωνε ότι είχε εξαπατηθεί σε εμπορικές συμφωνίες, αφού φαίνεται πως απεχθανόταν την αχαριστία.
Ο ίδιος, αλλά και οι εκπαιδευτές του, καλούνταν να είναι άρτια ενημερωμένοι, παιδαγωγικοί και επεξηγηματικοί κατά τη διδασκαλία, όσον αφορά στη θεωρία του συστήματος (κάτι που δύσκολα θα φαινόταν έκδηλο σε μία σχολή παραδοσιακού χαρακτήρα). Ωστόσο σε κάποιες περιπτώσεις φαίνονταν έντονα τα παραδοσιακά στοιχεία που διατηρούσε ο διάσημος master. Π.χ., στην περίοδο εξετάσεων, οι οποίες διαρκούσαν τόσες ώρες για τους εξεταζόμενους, μέχρι που έφταναν στα όρια της εξάντλησης. Λίγα παραδοσιακά συστήματα διατηρούσαν τέτοιες τακτικές στις μέρες του. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα ενός εξεταζόμενου (και μετέπειτα γνωστού εκπαιδευτή του συστήματος), ο οποίος κατά τη διάρκεια μιας προχωρημένης του εξέτασης στο σύστημα, παρουσία του Ε.Ρ., έσπασε το ένα του χέρι. Χωρίς άλλη σκέψη συνέχισε την εξέτασή του κανονικά γνωρίζοντας πως αν εγκατέλειπε σε εξέταση, αυτόματα αποκλειόταν από όλες τις σχολές του American Kenpo Karate στον κόσμο, αφού έτσι ήταν ο κανονισμός του συστήματος. Κάτι άλλο που ίσχυε στο σύστημα επί Ε.Ρ. ήταν η αποδοχή των μαύρων ζωνών των υπόλοιπων συστημάτων (παραδοσιακών και μη) μέσα στο American Kenpo Karate ως ίσες ιεραρχικά με τις μαύρες ζώνες του συστήματος, αναγνωρίζοντας έτσι και την αξία των υπολοίπων συστημάτων αλλά και των υπόλοιπων εκπαιδευτών.
Αν και ο ίδιος ήταν αρκετά δημοφιλής στο χώρο των Stars του κινηματογράφου και των τεχνών, αν και συμμετείχε σε κινηματογραφικές ταινίες και έκανε πολλές δημόσιες εμφανίσεις και επιδείξεις με ή χωρίς μαθητές του, ωστόσο δεν θέλησε να κινηματογραφήσει επίσημα την τέχνη του και τον εαυτό του να εκτελεί «σωστά» τεχνικές (κάτι που αργότερα δεν συνέβη από πολλούς διαδόχους του στο σύστημα), ακριβώς γιατί δεν ήθελε να δημιουργηθεί η οποιαδήποτε εντύπωση «καλουπώματος» του συστήματος. Ο Ε.Ρ. επέμενε με όλο του το είναι πως: «Στο Kenpo μαθαίνεις πώς να σκέπτεσαι και όχι τι να σκέπτεσαι», έτσι ήθελε να πει πως ο τρόπος του Ε.Ρ. είναι η προσαρμογή του American Kenpo Karate στα μέτρα του Ε.Ρ. και αντίστοιχα ο καθένας καλούνταν να κάνει τη δική του προσαρμογή.
Ο ίδιος απαιτούσε από τους μαθητές του ευγένεια και σωστή κοινωνική συμπεριφορά. Αν κάποιος ήθελε να καταφέρει να είναι μια από τις μαύρες ζώνες του συστήματος, έπρεπε να μπορεί να υπερασπιστεί επάξια των εαυτό του και τους άλλους, γι’ αυτό και μια από τις δοκιμασίες του συστήματος για την κτήση της μαύρης ζώνης αναφέρεται πως ήταν το να εργαστεί ο υποψήφιος για ένα μικρό διάστημα κάποιων μηνών, στην είσοδο κάποιου κακόφημου μπαρ.. Έτσι αναγκαζόταν να χρησιμοποιεί την τέχνη σχεδόν καθημερινά, για την επιβίωσή του τουλάχιστον.
Τη μεγάλη του αφοσίωση και μελέτη την αποδεικνύει και το μεγάλο του συγγραφικό έργο . Έτσι πέρα από την πρακτική κληρονομιά που άφησε, παρέδωσε και μια μεγάλη συγγραφική κληρονομιά με μια σειρά από έργα χρήσιμα για τον κάθε ασκούμενο στις πολεμικές τέχνες και όχι μόνο στο American Kenpo Karate. Δεν ήταν δηλαδή κάποιος που όλη μέρα βρισκόταν σε ένα γυμναστήριο κάνοντας ολοένα και περισσότερες και πολυπλοκότερες τεχνικές που δεν έχουν να ωφελήσουν κανένα.
Από την άλλη αν κάποιος θα περίμενε να διαβάσει στα έργα του Ε.Ρ. μόνο το πώς εκτελείται μια σωστή τεχνική ή τι είδους νόμοι και κανόνες διέπουν τη σωστή κινησιολογία ενός λακτίσματος τότε κάνει λάθος. Μέσα στο συγγραφικό του έργο θα δει ιστορία των πολεμικών τεχνών, στοιχεία από διάφορα συστήματα πολεμικών τεχνών, κ.ά., όλα απόρροια της μεγάλης και ακούραστης μελέτης του στο χώρο. Ίσως ένα από τα πιο σημαντικά του έργα να είναι και αυτό τού «The Zen of Kenpo», μέσα από το οποίο ίσως να ήθελε να δώσει ο μεγάλος master λίγο πιο έκδηλα εκείνο το κομμάτι της τέχνης του το οποίο δεν έμελλε να αναπτύξει κανείς στο μέλλον.
Για πολλούς μπορεί να ήταν ένας αρκετά έξυπνος και εμπορικός άνθρωπος, ενώ για άλλους ο άνθρωπος που άλλαξε τη ματιά που είχε μέχρι τότε ο κόσμος για τις πολεμικές τέχνες, σαν «κλειστά κουτιά» που έπρεπε κανείς να ακολουθεί τυφλά και κατά γράμμα. Ωστόσο κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει το πόσο εργατικός και αστείρευτος ήταν σε ιδέες. Δεν είναι λίγοι αυτοί που λένε πως όταν δεν βρισκόταν στο Dojo για εξάσκηση βρισκόταν μπροστά στη γραφομηχανή του γράφοντας και ξαναγράφοντας τις σημειώσεις του. Ένα συμβάν γνωστό σε λίγους αναφέρθηκε από ένα γνωστό εκπρόσωπο του συστήματος στην Ελλάδα κατά την τελευταία επίσκεψη του Ε.Ρ. (λίγους μήνες πριν το θάνατό του όταν η υγεία του ήταν ήδη κλονισμένη). Όταν κατά την επίσκεψή τους στον ιερό βράχο της Ακρόπολης έφτασαν στην είσοδο του αρχαίου χώρου ο Ε.Ρ. ζήτησε στους υπόλοιπους της ομάδας να συνεχίσουν την επίσκεψή τους ενώ ο ίδιος έμεινε στην είσοδο και ακούμπησε την πλάτη του στο βράχο, όπου και θέλησε να ξεκουραστεί. Στην επιστροφή τους προς έκπληξή τους, τον βρήκαν στη ίδια θέση σχεδόν κοιμώμενο και όρθιο. Όταν του μίλησαν, επανερχόμενος στο παρόν, το πρώτο πράγμα που ανέφερε -σαν να ήταν όλη την ώρα μαζί τους- ήταν πως είχε καταφέρει να λύσει ένα πρόβλημα που τον απασχολούσε σε σχέση με ένα τεχνικό θέμα γύρω από τα μαχαίρια. Έμοιαζε λες και εργαζόταν ακατάπαυστα ακόμη και στον ύπνο του.
Ο Ε.Ρ. έφυγε από τη ζωή στις 15 Δεκεμβρίου του 1990 (σε ηλικία 59 ετών) από ανακοπή. Το σίγουρο είναι πως κανείς, μάλλον ούτε και ο ίδιος, περίμενε να χαθεί τόσο γρήγορα. Πολλά από αυτά που πρέσβευε υιοθετήθηκαν από αρκετούς εκπαιδευτές στο χώρο του American Kenpo Karate αλλά και άλλων συστημάτων. Πολλά αμφισβητήθηκαν ή κρίθηκαν αυστηρά. Πολλά, τέλος, είναι αυτά που προβλημάτισαν ως προς το «πώς» και το «γιατί» άλλους. Ο ίδιος ο Bruce Lee φαίνεται να επηρεάστηκε από τον Ε.Ρ. όταν και ο ίδιος προσπαθούσε να δομήσει το σύστημά του (Jeet Kune Do) με βάση την προσωπική ιδιοσυγκρασία του κάθε ανθρώπου.
Το σημαντικό είναι κανείς να διαγνώσει το όνειρο του μεγάλου master για αποκόλληση του ασκούμενου από καλούπια, για εμβάθυνση στον εσωτερικό του εαυτό, για αφοσίωση και εργατικότητα σε σχέση με τα όνειρά του.
Ας μείνει λοιπόν για στοχασμό η φράση: «Ένας πραγματικός αθλητής πολεμικών τεχνών δεν είναι κάποιος ο οποίος φοβάται την αλλαγή, αλλά κάποιος που την προκαλεί. Το να ζεις και το να κατακτάς την τελειότητα είναι να αλλάζεις συχνά. Ο ταπεινός άνθρωπος κάνει χώρο για πρόοδο, ο υπερήφανος άνθρωπος πιστεύει πως την έχει ήδη επιτύχει».
Ίντερνετ:
- http://www.ikko.com/edparkersrbio.htm
- http://en.wikipedia.org/wiki/Ed_Parker
- http://www.usadojo.com/biographies/ed-parker.htm
- http://www.imdb.com/name/nm0662021/bio
- http://www.kenpokarate.ie/profiles/ed_parker/
- http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_A_Haunting_episodes
- http://www.americankenpo.com/dedication.html
- http://www.parkerplanaslineage.com/Articles.html
- http://www.greekkenpo.gr
- http://www.inochikan.com/jsite/index.php/el/inochikandojo/inochikandojootherarts/inochikandojoedparkers-kenpo-karate
- http://www.leonidiotkd-itf.gr/new/index.php?option=com_content&view=article&id=100%3A–kenpo-karate-&catid=36%3A2010-11-16-12-40-15&Itemid=73&sem_midx=0&sem_jidx=3
Βιβλιογραφία:
- 1975, Ed Parker‘s Guide to the Nunchaku ISBN 0-86568-104-X
- 1978, Inside Elvis. Rampart House ISBN 0-89773-000-3
- 1982, Ed Parker’s Infinite Insights into Kenpo, Vol. 1: Mental Stimulation. Delsby Publications ISBN 0-910293-00-7
- 1983, Ed Parker’s Infinite Insights into Kenpo, Vol. 2: Physical Analyzation I. Delsby Publications ISBN 0-910293-02-3
- 1985, Ed Parker’s Infinite Insights into Kenpo, Vol. 3: Physical Analyzation II. Delsby Publications ISBN 0-910293-04-X
- 1986, Ed Parker’s Infinite Insights Into Kenpo, Vol. 4: Mental and Physical Constituents. Delsby Publications ISBN 0-910293-06-6
- 1987, Ed Parker’s Infinite Insights Into Kenpo: Vol. 5: Mental and Physical Applications. Delsby Publications ISBN 0-910293-08-2
- 1988, The Woman’s Guide to Self Defense
- 1988, The Zen of Kenpo. Delsby Publications ISBN 0-910293-10-4
- 1992, Ed Parker’s Encyclopedia of Kenpo. Delsby Publications ISBN 0-910293-12-0